Ile kosztuje napisanie pisma albo umowy przez prawnika?

Ile kosztuje napisanie pisma albo umowy przez prawnika?
ile kosztuje napisanie pozwu

Zamierzasz w najbliższym czasie wystawić mieszkanie lub lokal na wynajem i nie jesteś pewien czy poradzisz sobie z formalnościami? Chciałbyś mieć pewność, że Twoje interesy są dobrze zabezpieczone? Masz już na tym etapie problem z najemcą lub wynajmującym i nie wiesz jak wyegzekwować swoje prawa? Otrzymałeś pismo albo decyzję z urzędu, od której chciałbyś się odwołać? Niezależnie od tego, jak bardzo czujesz się pewnie, samodzielnie przygotowując pisma we własnych sprawach czy samodzielnie sporządzając umowy, powinieneś rozważyć możliwość skorzystania z profesjonalnej obsługi prawnej Twojej sprawy.

Rozpoczynając działalność związaną np. z wynajmem nieruchomości, prędzej czy później staniesz przed koniecznością zawarcia umowy najmu z nowym najemcą lub wynajmującym. Choć nie ma jednego uniwersalnego wzoru, umowa powinna spełniać określone wymogi prawne. Kluczowe kwestie takie jak wypowiedzenie umowy i możliwość dochodzenia roszczeń, aby były skuteczne, powinny być opisane w umowie w sposób zgodny z prawem.

Warto w takiej sytuacji sięgnąć po pomoc ze strony wykwalifikowanego prawnika, który sporządzi umowę poprawną pod względem formalnym i prawnym, a także wprowadzi do niej dodatkowe postanowienia i zabezpieczenia, które pozwolą lepiej zabezpieczyć Twój interes. Jeśli masz wątpliwość, że znacznie obciąży to Twój portfel – to niewątpliwie częściowo prawda. Jednak na wykonanie takiego zlecenia nie wydasz przecież fortuny, a z pewnością mniej niż wtedy kiedy dojdzie już do konfliktu i poniesiesz konkretne straty. Korzystanie z usług prawnych w celu zabezpieczenia własnych interesów, to jedna z tych rzeczy, dzięki której bogaci stają się coraz bogatsi, a niekorzystanie z nich prędzej czy później sprawia ludzie mniej zamożni – stają się jeszcze bardziej mniej zamożni.

Od czego zależą koszty napisania pisma albo umowy?

Na koszt usługi prawniczej składa się kilka różnych czynników.

Istotne znaczenie w kwestii kosztów ma stopień skomplikowania sprawy. W przypadku konieczności sporządzenia umowy najmu jedno spotkanie z pełnomocnikiem albo konsultacja prawna online powinny wystarczyć do późniejszego przygotowania dokumentu, który będzie spełniał państwa wymagania. Jednak to od konkretnego przypadku zależy – jak duże są ryzyka, jak szczegółową umowę chcecie Państwo zbudować, jak wiele różnych kwestii chcecie Państwo zabezpieczyć, jak wiele ustaleń poczynimy z drugą stroną umowy. Można przygotować najprostszą umowę najmu już za 750zł – to zrabatowana stawka za trzy godziny naszej pracy, ale jeżeli mówimy o umowie najmu, która ma kompleksowo zabezpieczać interesy dużego centrum handlowego lub biurowca, koszt sięgnie około 8 000zł.

Bardziej uciążliwa sytuacja ma miejsce, gdy podejmujemy decyzję o rozwiązaniu umowy najmu. Pojawienie się problemów z egzekucją czynszu, z naprawą szkód wyrządzonych przez najemcę, z opuszczeniem lokalu, czy z roszczeniami wynajmującego często wymaga podjęcia dodatkowych kroków. Może okazać się, że sprawy nie da się załatwić jednym pismem i trzeba będzie spotykać się z prawnikiem kilkukrotnie.

Ceny uzależnione są również od miejsca świadczenia usługi. W małej miejscowości mogą być nieco niższe. Czasami jednak, z uwagi na małą konkurencję, zdarza się wprost odwrotnie. Korzystniejszy może być wybór prawnika w większym mieście, gdzie występuje silna konkurencja na rynku usług prawnych. Ta najczęściej ma też korzystny wpływ na jakość świadczonych usług.

Duże znaczenie ma renoma samego prawnika. Inny koszt poniesiemy u doświadczonego i znanego w środowisku prawnika w obszarze, w którym posiada on ekspercką wiedzę, a inny u początkującego adwokata czy radcy prawnego. Jeszcze większe znaczenie ma to, czy korzystamy z wielkiej kancelarii o międzynarodowej renomie, czy z lokalnego podmiotu, którego usługi zazwyczaj są zdecydowanie tańsze.

Sposób rozliczania napisania pisma

W zależności od specyfiki sytuacji, w raz z klientem w trakcie wstępnej konsultacji określamy w jaki sposób zlecenie może zostać rozliczone. Prawnicy posługują się głównie dwiema metodami rozliczeń z klientami. Wynagrodzenie zryczałtowane określane jest z góry w konkretnej kwocie. Stosuje się je w sprawach, w których zakres pracy i wymiar czasu da się przewidzieć. Drugą formą jest rozliczenie godzinowe, zależne od ilości poświęconego czasu, gdy zakres prac w danej sprawie nie jest z góry możliwy do przewidzenia.

Przeważnie koszt napisania standardowego pisma czy umowy w sprawach dotyczących wynajmu nieruchomości ustalany jest ryczałtowo z góry. Jednak my stosujemy model mieszany – ustalamy kwotę, za którą sporządzimy daną umowę lub dane pismo, jest to kwota obejmująca X godzin naszej pracy. I zazwyczaj się w tej kwocie mieścimy, nie liczymy też drobnych przekroczeń takiego czasu. Jeżeli okaże się, że wraz z przygotowaniem kolejnych wersji klient zmienia swoje zdanie albo pojawiają się nowe wytyczne, czy też sprawa z jakiegoś nieprzewidzianego powodu znacznie przekracza pierwotnie określony zakres zlecenia – informujemy klienta i rozliczamy się już dalej na podstawie stawki godzinowej.

Co najmniej trzy razy w naszej dotychczasowej historii, zlecenie którego realizacja miała potrwać 10 godzin, zajęło w rezultacie wielu nieprzewidzianych okoliczności, ponad 100 godzin naszej pracy.

Podstawa prawna a koszt sporządzenia pisma

Przyjrzyjmy się zatem orientacyjnym cenom wykonania zlecenia i ile kosztuje porada prawna. Minimalne stawki usług prawniczych uregulowane są w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie (Dz. U. z 2015, poz. 1800 z późn. zm.). Są to ceny, poniżej których nie powinna schodzić żadna kancelaria w sprawach sądowych.

Realny koszt napisania pisma albo umowy przez profesjonalistę, bazując na cenach kalkulowanych w naszej Kancelarii, zazwyczaj wygląda następująco:

  • sporządzenie umowy najmu – od 750zł w najprostszych do około 8 000 złotych w najbardziej skomplikowanych przypadkach
  • gruntowna analiza sprawy, w tym wszystkich dokumentów i przygotowanie odpowiedniego wezwania do wynajmującego w sprawie najmu lokalu w galerii handlowej – 1750zł
  • przygotowanie pisma urzędowego, wezwanie do zapłaty czynszu, wezwanie do zaprzestania naruszeń czy odpowiedzi na wezwanie z innej kancelarii prawnej – od 300zł do około 3500 złotych.
  • Przygotowanie pozwu od 1500zł do 25 000zł w najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych sprawach (ostatnio jeden pozew w sprawie o wartości kilku milionów złotych liczył ponad 700 stron).

Czy warto skorzystać z usługi prawnika?

Nieznajomość prawa szkodzi, a błędy pojawiające się podczas wcześniejszego samodzielnego sporządzania pism przez naszych klientów są tego doskonałym przykładem. Skorzystanie z profesjonalnej usługi prawnej niewątpliwie pozwoli temu zapobiec. Dzięki korzystaniu z naszych usług zyskujecie Państwo gwarancję, że każdy możliwy do przewidzenia szczegół zostanie uwzględniony.

Poprawnie napisana umowa zabezpiecza interesy obu stron, przede wszystkim nie tworząc sytuacji konfliktowych. W razie ewentualnych sporów pomiędzy stronami np. umowy najmu czy umowy o roboty budowlane albo umowy kredytowej właściwe sformułowanie postanowień umowy ma kluczowe znaczenie. Bez wątpienia konsultacja u radcy prawnego to zawsze pewien koszt. Należy jednak liczyć się z tym, że konsekwencje wynikające z nieprawidłowego sporządzenia pisma zazwyczaj stają się znacznie bardziej odczuwalne niż wydatek poniesiony na obsługę prawną.

Korzystanie z profesjonalnych usług prawnych jest zazwyczaj w rezultacie sporo tańsze, od efektów niekorzystania z nich.